تاریخچه مختصری از هاپکیدو ................................................. تدوین : هادی مرحج
تانگ سودو
تانگ سودو

 

هاپکیدو:

 

تناسب و توازن،هماهنگی              hap

قدرت و انرژی                              ki          

راه و روش                                 do

 

هاپکیدو از منشأ یک هنر رزمی کره ای میباشد.

هاپکیدو به معنی راه هماهنگی قدرت درونی است.

هاپکیدو یک هنر کامل و دارای فنون چشمگیر و پویا میباشد،این هنر دارای دو طریق سخت و نرم میباشد

1=فنون انحرافی و پرتاب کردن و بر زمین زدن حریف

2=قفل مفصل و شکستن

به علاوه این دو طریق سنتی،در هنر هاپکیدو ith،مبارزات آزاد نیز گنجانده شده است.

هاپکیدو مرکب از دو هنر رزمی کره (یول سول) و پیوستن هنر رزمی ژاپنی معروف به (تای کیون) دایتوریو آی کی جوجیتسو و هر کدام یک مهارت در ضربات پای سنتی و قدیمی مرسوم در طی سه دوره پادشاهی هستند .

آغاز هاپکیدو در کره همراه با مذاهب بود , فنون در ابتدا فقط با دست بود بجز راهبه های بلند مرتبه و دیگر کارمندان عالی رتبه سلطنتی برای امنیت شخصی , بسیاری از مردم کاملاً ماهر نبودند جز اندکی از قدیمیها .

 

هاپکیدو امروزی،توسط استاد بزرگ چوی یونگ سول بنیان گذاشته شده است.طبق گزارشات و روایات مرسوم وی در سن 8سالگی توسط یک ژاپنی به ژاپن برده میشود. در آنجا با فرزند خواندگی مخالفت کرده و به کارهای سخت روی آورد. پس از مشقات فراوان و گذشت چند سال و ندانستن زبان ژاپنی که باعث میشد بیش از پیش به عنوان خارجی وی را مورد آزار و اذیت قرار دهند. نزد سوکاکو تاکدا بزرگ و رهبر دایتو ریو فرستاده میشود.میگویند استاد چوی یونگ سول 30 سال را نزد تاکدا ماند و اولین نفری بود که توانست 3808 تکنیک دایتوریو را فرا گیرد.طبق اظهارات اساتید هاپکیدو،قبل از خودکشی تاکدا،استاد چوی به امر به امر وی به کره بر میگردد. در بازگشت بعد از سرقت تمام وسایلش طی ماجراهائی با یک استاد جودو به نام سوبوک سوپ آشنا شده و مسیر زندگیش تغییر میکند.وی تکنیکهائی را در مقابل تکنیکهای جودو به سوبوک سوپ آموزش میدهد.....

در سال 1951 به همراه سوبوک سوپ اولین سالن هنر رزمی خود را تاسیس میکند. در سال 1958 این ورزش ،هاپکیدو نامیده میشود. بعد از آن استادان زیادی این ورزش را توسعه میدهند و استاد چوی یونگ سول در سال 1986 در سن 82 سالگی از دنیا میرود.

پیشرفتهای هاپکیدو در کره تا حد زیادی به تلاشهای استاد بزرگ چویی یونگ سول نسبت داده می شود و در زمان این پیشرفتها هاپکیدو یون موکوان کره که قبلا برای چندین دهه وجود داشت به یک سازمان اصلی هاپکیدو تبدیل شد و این سازمان در نهایت به فدارسیون جهانی هاپکیدو تبدیل گشت. استادان رتبه بالا و مدارج عالی رشته هاپکیدو از کشورهای مختلف انجمن جهانی هاپکیدو را در 20 دسامبر 1973 در دیترویت میشیگان تاسیس کردند پس از تاسیس این انجمن هیچ سازمان یا فرد خاصی وجود نداشت که استادان مدارس در ایالات متحده یا کشورهای دیگر را با هم متحد کند تنها تعداد محدودی از انجمنهای کوچک با تعداد اندکی عضو وجود داشت. انجمن جهانی هاپکیدو از پشتیبانی و تشویق گسترده جامعه هاپکیدو بر خوردار بود و نخستین گردهمایی عمومی خود را در دیترویت میشیگان در 23 ژوئن 1974 برگزار کرد و استاد بزرگ میونگ به عنوان رئیس انجمن انتخاب شد و دیترویت میشیگان نیز به عنوان مقّر اصلی تعیین گشت پس از برگزاری اولین گردهمایی چندین اجلاس مجمع عمومی برگزار گردید و در سالهای 1976 و 1978 که به ترتیب دومین و سومین مجمع عمومی برگزار گردید. پیوندهای نزدیکتری بین استادان هاپکیدو بوجود آمد. گردهمایی چهارم در 29 ژوئن 1981 در شیکاگو ، ایلی نویز بر گزار شد و جلسه ششم که در 29 دسامبر 1985 برگزار گردید و انجمن توانست خودش را به عنوان نماینده هاپکیدو با قاطعیت تثبیت کند. در 16 نوامبر 1985 اعضای مختلف انجمن جهانی هاپکیدو در سان دیه گو کالفرنیا اجتماع کردند و در آنجا به اتفاق آراء به تغییر نام انجمن به فدراسیون جهانی هاپکیدو رای دادند در حال حاضر سازمان دارای شعب برون مرزی در پیش از 30 کشور در سراسر جهان می باشد. امروزه استاد بزرگ میونگ همچنان به تلاشهای بی پایان خود برای گسترش فدراسیون جهانی هاپکیدو به عنوان سازمان بر جسته و شایسته هنرهای رزمی در جهان و شناختن هاپکیدو به عنوان مهمترین و قویترین ورزش رزمی ادامه می دهد.

استاد بزرگ چویی یونگ سول

 

هاپکیدوith در سال 1386 توسط استاد اسماعیل عبدی تأسیس شد ، استاد عبدی در رشته های کاراته ، فول کنتاکت،دفاع شخصیgrappling،کشتی کج،کیک بوکسینگ فعالیت داشته اند اما به دلیل گسترده و حرفه ایی بودن هاپکیدو ،این رشته رزمی را به عنوان سبک اصلی خود قرار داده و با تلاشهای فراوان با وجود مشکلات توانستند در مهرماه سال 1390 هاپکیدو ith را به ثبت جهانی رسانده و مدارک این سبک را از  انجمن هاپکیدو و کره دریافت نمایند.

هاپکیدو   ith شامل ضربات کاربردی و نمایشی پا،ضربات دست ،دفاع شخصی، افت، سلاح مبارزه فول کنتاکت،مبارزه رسمی کنتاکت، مبارزه گراپ لینگ، حرکات تنفسی و تمرکزی و ... می باشد.





ارسال توسط Hadi Marhaj

پیغام مدیر
اعطای نمایندگی سبک در استان(در بخش آقایان و بانوان) به افراد واجد شرایط. تلفن تماس(بعد از تایم اداری):-----09132184972 09307004972-----
با تشکر